donderdag 1 september 2011

Is ACER stug ?

Deze week een klant met een Acer computer waarop Windows Vista stond en deze klant wilde er graag Windows XP op. Deze werkte op een andere computer ook goed en hij wilde deze ook graag op de andere pc.

Nu is het bij de meeste wel bekend dat Windows Vista een van het rampzaligste programma van Microsoft in de geschiedenis is geweest. Niets voor niets kwam Microsoft snel na het uitbrengen van Vista al met Windows 7.

Ook al prefereer eerder een upgrade dan een downgrade, klant is koning en zodoende gingen we aan de slag.

Het probleem met downgraden van een iets nieuwere machine is dat de Sata-aansluitingen niet automatisch worden herkend door Windows XP en dus denkt de computer dat er geen harde schijf aanwezig is.

Uitleg : Sata is tegenwoordig het nieuwe type aansluiting in de computer. Vroeger zaten er IDE-aansluitingen in die Windows XP wel kent.

Nu is het wel eerder voorgevallen dat iemand een downgrade wil en eigenlijk is dit nooit zo'n probleem. Het juiste drivertje zoeken, installeren en... draaien....

Maar niet met ACER... ACER staat over het algemeen bekend in dit soort gevallen als probleemgeval. ACER weet zelf ook dondersgoed dat hun machines veel problemen hebben met downgraden en jaren lang hebben zij hiermee weinig gedaan.

Enkele jaren geleden hebben zij voor enkele machines een speciale downgrade CD-Rom uitgebracht die bij machines werd bijgeleverd. Nou, bij deze niet hoor.

Maar even bellen met het SUPPORT center van ACER......... € 0,50 per minuut plus de kosten van je mobiele telefoon.... Het duurt al ongeveer 3 minuten voordat je voorbij het bandje bent en je wordt doorgeschakeld naar een persoon.... Maar dat duurt ook nog even een minuut of 5.

Eindelijk iemand aan de lijn en hem het probleem voorgelegd. Tja het probleem is bekend maar hij kon mij niet helpen omdat ik geen downgrade CD-Rom bij de computer had !?!?

Maar euh.. hiervoor bel ik U juist. Ik heb geen CD-Rom maar wil die wel graag. Na enige discussie moch ik het serienummer van de Machine doorgeven en ging hij kijken of hij me kon helpren.

Een minuutje of twee in de wacht........ Het nummer doorgegeven en weer een moment geduld.....2 minuten duurde dat momentje. En nee, hij kon mij niet helpen aan een CD-Rom.

Ahhhh maar waarom dan niet ? Zo'n CD-Rom bestaat, U heeft hem en ik WIL hem ? Stuur hem op en klaar ! Desnoods koop ik hem !

Nee meneer.... U heeft Windows Vista Home Premium op uw PC zitten en als u nu Vista Business erop had gehad, dan had u een CD-Rom van mij kunnen krijgen, aldus de medewerker van ACER.

Dan de vraag waarom nu wel bij de Vista business en niet bij Vista home premium ? Tja meneer... u heeft Vista Home Premium en.... JAJA weet ik wel, maar waarom dan niet !

Kortom hij ging mij dus niet helpen. Maar hij wilde nog even mijn naam voor het archief ? (wordt ik zeker achter het juiste CD-Rommetje gearchiveerd). En ook daarover deed ie weer enige tijd. Ophangen die hap.

Gelukkig vond de klant het niet erg als we dan maar Windows 7 plaatsten. Er zijn wel mogelijkheden en we hadden er wel uitgekomen, maar het moet ook geen kwestie van honderden euro's gaan worden.

De Windows 7 doet het overigens perfect.

www.pcpurmerend.nl/

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten