donderdag 25 augustus 2011

De klant van de dag !

Vandaag bij een klant waarvan de computer erg traag was.

Meestal als ik aankom neem ik eerst een kijkje in de computer zelf.

Zoals gevreesd zat er nogal een klein beetje stof in de computer. Ai ai, het deed gewoon pijn zoveel kabaal maakte die computer. De ventilator maakte overuren en volgens de eigenaar deed hij dit zeker al ruim een half jaar.

Snel software geïnstalleerd om te kijken wat de temperatuur van de processor is. Een schok ! De processor behaalde momenteel 85 graden ! Nog even en hij stopt ermee.

Nou, softwarematig ga ik nu dus helemaal niets doen zeg ik. Ik neem hem mee en ga hem eerst schoonmaken van binnen, daarna kijken we wel verder.

Op de werkplaats aangekomen gelijk met deze computer begonnen omdat ik ook wel nieuwsgierig was hoe de pc er eigenlijk precies aan toe is.

Bij het schoonmaken van de binnenzijde gaat de computer ook echt letterlijk helemaal uit elkaar. Vaak blijft alleen het moederbord zitten en maken we de rest van de onderdelen apart schoon.

De ventilator van de videokaart draaide nog, maar zat helemaal vol met stof. Een dikke laag stof bedekte de hele binnenzijde van de computerkast.

Uiteindelijk bij het koelblok aangekomen was ik eigenlijk niet verbaasd dat hij er zo erg uitzag. Er kon gewoon geen zuchtje wind meer door het koelblok komen en dat was ook de reden dat de ventilator op volle kracht draaide, hij wilde immers wel koele wind leveren.

Normaal gesproken gaat het koelblok simpel van de processor af, maar in dit geval zat hij helemaal vast. Echt vast.... Na verwoede pogingen om het voorzichtig te doen moest er toch maar een beetje extra kracht bij. Ik wilde perse het koelblok van de processor af hebben.

Nog lukt het niet.... wat is er toch aan de hand ? Nog iets meer kracht en een hard gekraak was het gevolg.... Oeps.... De processor had ik uit zijn 'hokje' getrokken.

Zo, dat was het eerste probleem, nu zat dus de processor aan het koelblok vast. MUURVAST. Zou de processor dan vast gebrand zijn aan het koelblok ? En zou de processor het nog doen ?

Na zeker een half uur was het gelukt om de processor onbeschadigd van het koelblok te krijgen. Eerst maar even verder de kast schoonmaken en dan kijken of de computer nog zou opstarten.

Processor er uiteindelijk weer in gedaan, koelgel erop, koelblok en de ventilator. De rest weer netjes in elkaar gezet en aansluiten de computer.

Aanzetten en afwachten..... Jawel hoor, hij start Windows XP weer netjes op. Nu nog even orde op zaken stellen in Windows, de harde schijf opgeruimd en alle instellingen weer juist neergezet.

De computer draait weer goed, maar ik moet de eigenaar wel melde dat het mogelijk is dat de processor schade opgelopen kan hebben tijdens zijn oververhitte periode.

De man was verbaasd dat de hij de computer dus totaal niet meer hoorde. Hij moest even goed kijken of hij wel aan stond.

Zo, weer een leuke klus gehad en deze man zal zeker zijn computer in het vervolg regelmatig laten onderhouden...

www.pcpurmerend.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten